Сомалия – пирати и полицаи


Сомалийските пирати са редовен участник в новинарските емисии, но рядко се навлиза дълбоко в проблематиката. Международната общност е предриеала мерки, но дали са достатъчни?

БРЕГОВЕТЕ НА СОМАЛИЯ са патрулирани от кораби на НАТО от операцията Океански Щит, военноморските сили на Европейския Съйюз EUNAVFOR от операция Атланта, кораби от CTF (Combined Task Force) 151 организирани от САЩ и в момента под британско командване. Участват също и руски, китайски и индийски сили по силата на Шангайското споразумение за сътрудничество. Множество държави действат автономно, извън шапката на международни мисии.

СКОРОСТТА е най-важният фактор при подобен тип мисии. Макар да има атаки, чиято продължителност е над час, повечето свършват за 10-15 минути. Болшинството от нарамените с анти-пиратската мисия кораби са фрегати, корвети и разрушители. В класическия си вид тези лодки не са предназначение за подобен тип действия, тъй като проблемът в този си вид е сравнително млад.
Много от корабите разполагат с по един или два хеликоптера, с които да са в състояние за бързи реакции и притичване на помощ.
Както и във всички конфликти на 20-ти и 21-ви век водещо място взема информацията и разузнаването. В арсенала на общите усилия влизат множество самолети за морски патрул и разузнаване (т.нар. MPRA) :
о

  • САЩ участват с разузнавателни самолети Р-3С
  • Германските ВМС участват също с Р-3С
  • ВВС на Франция участват с бизнес-джета Фалкон 50
  • Френската военноморска авиация (Аеоронавал) участва с разузнавателните Breguet Atlantique II
  • Японските ВВС участват с позиционирани в Джибути разузнавателни Р-3
  • Американските ВМС участват със безпилотните разузнавателни Scan Eagle

В анти-пиратските действия участват Австралия, Белгия, България, Великобритания, Германия, Гърция, Дания, Индия, Испания, Италия, Канада, Китай, Корея (Южна), Малайзия, Пакистан, Португалия, Русия, Сингапур, САЩ, Тайланд, Турция, Франция, Холандия, Швеция, Япония и други.

.
НАРАСТВАЩИЯ НАТИСК от международните сили прави пиратите все по-опасни и изобретателни, които са се научили вече често да променят тактиката си. До скоро повечето атаки се извършваха в късния следобяд, когато малкия ъгъл, под който падат слънчевите лъчи прави засичането на пиратските лодки по-трудно. Идвайки от крайбрежието си и движещи се на изток към корабите това осигурява добър естествен камуфлаж. Рано сутрин също са се правели много атака, тъй като от брега са издухвани прах и пясък, които прикриват цялото крайбрежие.
Но от една-две години се извършват и атаки през нощта, тъй като много от „печалбите“ са инвестирани в очила за нощно виждане, навигаторна апаратура и др. Сред тактическите похвати на пиратите влизат и пускането на фалшиви сигнали за тревога за примамка, прикриване за трафикантски лодки (като бежанците се използват за жив щит) и др.

Пиратските лодки се боядисват в съответните нюанси на бяло и синьо за камуфлаж. Използват се предимно тесни и дълги лодки, които са по-трудни за визуално откриване, а и позволява да се „крият“ между вълните. Дървените лодки и тези от фибростъкло също се предпочитат, тъй като е почти невъзможно да бъдат засечени (заразлика от металните). За повечето атаки се използват минимум 2 лодки (а често от 6 до 8), които разсичат водата с над 26 възела (~48км/ч), което е пределната скорост на най-бързите търговски кораби в права отсечка. При ранно предупреждаване някои кораби успяват да се измъкнат чрез агресивно маневриране при високи скорости. Но това не винаги е възможно :


ТК ФАЙНА (търговски кораб) е нападнат 25-ти Септември, 2008 година от над 50 пирата в няколко лодки. На борда са превозвани голямо количество оръжия, включително и 33 танка Т-72. Интересното в случая е, че пиратите са намерили документи, според които мистериозния собственик на кораба е превозвал оръжия не до Кения (както е официалната версия), а до Судан (при действащо оръжейно ембарго). Русия и Китай са единствените държави, които си позволяват официално и неофициално да доставят оръжия на Судан.

ПИРАТСКИЯ АРСЕНАЛ и тактика ключва най-често първоначални атаки с леки оръжия (АК-47, РПК), обстрел с гранатомети (съветски РПГ-2 и РПГ-7) с т.нар. shaped-charged warhead, топящи корабната броня с концентрирана струя течен метал и различни видове гранати. При корейския ТК Хюндай Форчън са използвани неопределени оръжия, оставили странни и нетрадиционни поражения върху кораба.

ЗАБРАНАТА ЗА ОРЪЖИЯ важи за всички търговски кораби по света – нещо, с което пиратите са наясно. Но има единични случаи, в които екипажът успява да отблъсне атаките – китайците с коктейли Молотов, а испанците с изстрелване на множество сигнални ракети от разузнавателен Р-3 по лодките. Единствената държава, която изглежда имунизирана срещу пиратските атаки изглежда е Израел. От една страна в страната има задължителна военна служба и повечето хора минават през военно обучение. Също така израелските ВМС имат богат опит в сраженията по море, като някои от похватите са пренесени и на търговските кораби – „обвиването“ на целия кораб с бодлива тел, което прави превземането изключително трудно. Също така израелските моряци са от малкото в света, които си позволяват да носят оръжие и често отвръщат на огъня.

СОМАЛИЯ НЕ СЪЩЕСТВУВА – няма правителство, което да упражнява контрол над цялата територия на страната след падането на режима на диктатора Мухамад Сиад Баре. Страната е разделена на три сектора – първия носи името на държавата (Сомалия, Сомалия), а другите два са съответно Пунтланд и Сомалиленд. В Сомалия, Сомалия, преходното правителство в изгнание с помощта на международните сили периодично се опитва да наложи контрол и да изтласка Съюза на Ислямските Съдилища и наследниците им ал-Шабааб – радикални, ислямистки групировки, които контролират голяма територия. Пунтланд и Сомалиленд действат автономно, като в повечето случаи не се съобразяват с решенията на „централната“ власт. За повече информация в блога виж Сомалия и радикалния ислямизъм.

Целия регион е катастрофа в политическо, икономическо и хуманитарно отношение – над 3 милиона души разчитат за оцеляването си на Световната програма за доставка на храна към ООН. 90% от помощите идват по вода и са пряко застрашени от пиратите. С опит в Афганистан, ООН намалява доставките си при увеличаване на риска, а повече гладни хора означава почти винаги повече пиратство.


СТАТИСТИКАТА сочи, че през района преманават по 33,000 кораба годишно, около 100 на ден, което се равнява на 8% от световната морска търговия, 40% от морските доставки на петрол (или 12% от общата търговия на петрол света). Суецкия канал е представлява около 4% от приходите на Египет – зачестяването на пиратските атаки е пряк удар по египетската икономика. Грабежите и повишения риск са вдигнали цената на превозване на всеки контейнер с между 25 и 35 долара, което намалява желанието на много компании да използват този маршрут. Много застрахователни компании като  Allianz Global Corporate Specialty искат да дефинират пиратството като оделно от стандартните морски рискове, като по този начин се освобождават от отговорност при подобни случаи.

ОПАСНАТА ЗОНА за съжаление далеч не е малка – сравнително малкия военен ресурс на международната общност е нарамен със задачата да патрулира 2,000,000 квадратни километра или почти колкото площта на Средиземно море. Във всеки един момент 20-25 кораба, няколко разузнавателни самолета и 30-40 хеликоптера със сравнително малък обсег пазят дългата 3,000км бреговата ивица на Сомалия, както и стотици километри навътре в открито море.

СУВЕРЕНИТЕТА НА СОМАЛИЯ е пречка пиратите да бъдат атакувани по суша или в териториалните води на страната (22км от брега). Преходното правителство на Сомалия е дало временно разрешение на военните на Франция, Индия и САЩ да навлизат не само в териториалните води, но и по суша да преследват пирати в независимите провинции Пунтланд и Сомалиленд. Но дори това решение има своите минуси, тъй като регионалната власт в тези провинции не признава централното управление.
Но дори похитителите да бъдат заловени в открито море често има юридически пречки. В идеалния случай войници от една държава биха спасили кораб и екипажът му от същата държава. Но в действителност подобни случаи няма – френски кораби, регистрирани в Панама с китайски и индийски моряци превозват руски товари от Австралия до Кения. В много случаи пиратите биват пускани, а снетите биометрични данни показват, че някои са задържани многократно. През 2009 холандски военни бяха принудени да освободят 11 сомалийски пирата поради липса на юрисдикция.

ОПЕРАЦИЯ ТХАЛАТИН е пример за успешно сътрудничество между външни сили и правителството в Могадишу. На 4-ти Април, 2008 година, френската яхта Le Ponant е пленена от пирати. Френското правителство нарежда началото на спасителната операция. За целта французите разполагат с :

Нарамени с контра-терористичната акция, французите се отправят по суша и въздух към град Джарибан, област Мудхуг, Пунтланд, Сомалия. Операцията завършва успешно и 6 пирата са заловени и пратени във Франция, където в момента чакат присъда.

.

ОПИТИ са правени са правени да се разреши проблема откъм машрута – образуването на морски коридор с две платна по 8км в двете посоки и буферна зона от 3.21км между тях, но задачата среща логистични проблеми, а и наличният флот не е достатъчен.
През Май 2007 е решено, че проблема ще бъде неутрализиран ако минимума от 138.9 км, на който корабите се движат от сомалийските брегове бъде увеличен на 370.4км. Но следват атаки и в този радиус. Именно при това увеличение на „безопасната“ зона пиратите започват да използват древната йеменска тактика на кораби-майка и много малки лодки към тях. На 15-ти Ноември, 2008,  саудитския супертанкер Сириус Стар е пленен на 833.4км от Кения. Препоръчителното разстояние се вдига от 370 на 1111.6км, но на 6-ти Април, 2009, ТК Шанхай Венчър е атакуван на 1403км от африканския бряг.

.

ОКОНЧАТЕЛНО РЕШЕНИЕ се крие в стабилността на Сомалия, но от 19 години тя изглежда все по-трудна за постигане. Страната е разцепена на три (четири) области, липсва каквато и да е държавност, бандити и ислямисти върлуват безнаказано във и извън страната. Най-голямата причина е бедността и мизерията, в която израства всяко следващо поколение. Изключителната икономическа зона (около 370км) и ресурсите в нея по закон са привилегия на съответната държава, но в случая на Сомалия европейски и азиатски риболовни компании се възползват от липсата на държавност в страната и извършват дейността си противозаконно, без да плащат такси, лишавайки местните рибари от препитанието им. А в Сомалия не са много занаятите, от които могат да се печелят пари. На година биват плащани около 100 милиона долара за откупи, но на близо 300 милиона долара се оценява нелегалния риболов от чужди компании. Ако тази практика (по някакъв начин) бъде прекратена, това със сигурност ще намали броя на пиратите. Практиката на редица държави да изхвърлят стандартни и радиоактивни отпадъци в изключителната икономическа зона на Сомалия също е сред причините за нарастващото пиратство.

.

РУСКОТО УЧАСТИЕ се увеличава с всяка следваща година. Последното попълнение към руските сили е разрушителя адмирал Чабаненко, към който спадат и ракетната фрегата „Безстрашния“ и един сервизен танкер. За 2 месеца и половина (от 30-ти Юли до 15-ти Октомври, 2009 година) руските сили са ескортирали 100 търговски кораба от 26 държави. В същото време между 5,000 и 6,000 кораба общо са преминали през сомалийските води, което прави руския дял около 1.6-2% от общия поток.
На моменти руските методи изглеждат странни – заловени пирати биват пускани поради юридически причини, но на 400км от най-близката суша, в гумена лодка. Това е смъртна присъда, а действието е окачествено като „варварско и назадничаво“. Според руските военни „не е добре, че се връщат методите на нашите прадеди, но ситуацията го изисква“.

РЕШЕНИЕ се търси и по други начини, не само със скъпоструващи военноморски ескорти, които изискват стотици милиони за заплата на екипажа, гориво, поддръжка и пр. От известно време частните охранителни компании (т.нар. контрактори/наемници) биват наети от различни компании. Те са прославени от войните в Ирак и Афганистан, където в момента се намират около 200,000 контрактори/наемници, наети от различни правителства и организации за различни цели (най-вече защита и ескорт). Цялата индустрия на частните охранители по цял свят се оценява на 100 милиарда долара годишно.
За повече информация за ефективността на частните охранителни фирми  виж Израелски наемници 1 : 0 Сомалийски пирати

За повече информация за отделни операции на различни държави в региона виж Корейски, руски и холандски военни туристи в сомалийските курорти

.

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Промяна )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Промяна )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Промяна )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Промяна )

Connecting to %s

%d bloggers like this: